گران ترین آثار حراجی بین المللی 2023

گران ترین آثار فروخته شده در حراجی ۲۰۲۳

۱۰ اثر گران قیمت فروخته شده در حراجی ۲۰۲۳

 
نویسنده: زهرا رحمانی

در این مطلب ۱۰ اثر گران قیمت حراجی ۲۰۲۳ رو با هم میبینیم.

زهرا رحمانی - گرافیست

در سال ۲۰۲۰ تنها ۲ اثر از ۱۰ اثر هنری گران قیمت فروخته شده در حراج، به قیمت بیش از ۵۰ میلیون دلار به فروش رسیدند. سپس، سال بعد، تا حدی به دلیل فروش آثار هنری از مجموعه divorced Harry و Linda Macklowe ، همه ۱۰ اثر برتر از مرز ۵۰ میلیون دلار گذشتند. در سال ۲۰۲۲، قیمت ها بار دیگر بالا رفت. به این صورت که کم‌هزینه‌ترین اثر در بین ۱۰ اثر برتر، اثری از رنه ماگریت بود که ۷۹.۸ میلیون دلار به فروش رسید.

اکنون، با کاهش قابل توجه قیمت گران ترین آثار فروخته شده در حراج در سال ۲۰۲۳، روبرو هستیم.

اگر دهمین اثر گران‌قیمت امسال را با اثر سال ۲۰۲۲ مقایسه کنیم خواهیم دید «شعله‌وران» اثر هنری روسو (۱۹۱۰) در ماه مه ۲۰۲۳ به قیمت ۴۳.۵ میلیون دلار فروخته شد و رکورد جدیدی را برای او در حراج ثبت کرد. این مقدار تنها کمی بیشتر از نصف قیمت Magritte فروخته شده در سال ۲۰۲۲ است.

نشانه های رکود از جهات دیگر نیز مشهود است. امسال، چهار مورد از آثاری که ۱۰ قیمت برتر سال را ایجاد کردند، در مجموع کمتر از ۵۰ میلیون دلار به فروش رسیدند، این مبلغ بسیار کمتر از سال گذشته است. گران ترین اثر فروخته شده در حراج را در نظر بگیرید: تابلوی پیکاسو که ۱۳۹ میلیون دلار قیمت داشت.  در حالی که در سال ۲۰۲۲، یک «مرلین» از اندی وارهول به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار فروخته شد. در اینجا شاهد یک تفاوت ۲۹ درصدی هستیم.

با بررسی مجموع ارقام ۱۰ اثر برتر، زیان مشابهی را شاهد هستیم – ۶۶۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ در مقابل ۱.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲.

در زیر، نگاهی به با ارزش ترین آثار فروخته شده در حراج در سال ۲۰۲۳ می اندازیم.

هانری روسو، Les Flamants، نقاشی منظره، گران ترین آثار حراجی 2023

۱۰. هانری روسو، Les Flamants، ۱۹۱۰ نقاشی منظره

فروش به قیمت: ۴۳.۵ میلیون دلار

در ماه مه، زمانی که این تابلو به قیمت ۴۳.۵ میلیون دلار در جریان فروش عصر کریستی در قرن بیستم فروخته شد، رکورد جدیدی برای روسو ایجاد کرد. این قیمت به مراتب از رکورد قبلی او، یعنی ۴ میلیون دلار، فراتر رفت که سه دهه پیش، در سال ۱۹۹۳، با فروش تابلوی پرتره جوزف برومنر در سال ۱۹۰۹ ثبت شد.

واسیلی کاندینسکی، مورنائو میت کیرش دوم

۹. واسیلی کاندینسکی، مورنائو میت کیرش دوم (مورنائو با کلیسای دوم)، ۱۹۱۰

فروش به قیمت: ۴۴.۸ میلیون دلار

در ماه مارس، این نقاشی انتزاعی کاندینسکی پس از بازگرداندن به صاحبان آلمانی-یهودی اصلی آن، یوهانا مارگارت استرن و زیگبرت ساموئل استرن، در ساتبیز لندن فروخته شد. کاندینسکی آن را در دوره ای نقاشی کرد که محققان آن را برای این هنرمند روسی الاصل مهم می دانند.

مارک روتکو، 1955 نقاشی نارنجی.

۸. مارک روتکو، بدون عنوان (زرد، نارنجی، زرد، نارنجی روشن)، ۱۹۵۵ نقاشی نارنجی.

فروش به قیمت: ۴۶.۴ میلیون دلار

زرد، نارنجی، زرد، نارنجی روشن) یکی از پرفروش‌ترین قسمت‌های فروش نوامبر نیویورک بود که در کریستیز فروخته شد، اگرچه به سختی از تخمین ۴۵ میلیون دلاری خود فراتر رفت. در حراج مربوطه خود به عنوان یکی از پرفروش‌ترین ها شناخته شد و نسبت به سال ۲۰۱۴ که در ساتبیز به قیمت ۳۶ میلیون دلار فروخته شد، حدود ۲۰ درصد از ارزش آن افزایش یافت، قیمت آن به‌طور قابل‌توجهی کمتر از ۸۶ میلیون دلاری بود که توسط لوسیان فروید در فضای داخلی بزرگ  (پس از واتو) به دست آمد.

ریچارد دیبنکورن، خاطرات دیدار از لنینگراد، 1965 حراجی 2023

۷. ریچارد دیبنکورن، خاطرات دیدار از لنینگراد، ۱۹۶۵

فروش به قیمت: ۴۶.۴ میلیون دلار

این بوم نقاشی دیبنکورن که تأثیرپذیری از هنری ماتیس را نشان می‌دهد، زمانی که در ماه نوامبر در خلال حراج عصر کریستی در قرن بیستم فروخته شد، رکوردی را برای هنرمند آمریکایی به دست آورد و به قیمت ۴۶.۴ میلیون دلار به فروش رسید که بسیار بالاتر از تخمین ۲۵ میلیون دلاری آن بود. مبلغ نهایی از معیار قبلی ۲۷.۳ میلیون دلاری هنرمند، که در سال ۲۰۲۱ توسط نقاشی اوشن پارک شماره ۴۰ در سال ۱۹۷۱ تعیین شده بود، فراتر رفت.

فرانسیس بیکن، نقاشی چهره ای در جنبش

۶. فرانسیس بیکن، چهره ای در جنبش، ۱۹۷۶

فروش به قیمت: ۵۲ میلیون دلار

بیکن، چند سال پس از مرگ شریک زندگی خود، جورج دایر، که موضوعی تکراری در آثارش بود، فیگور در جنبش را ساخت. در ماه نوامبر، پس از پنج دهه نگهداری خصوصی، این تابلو زمانی که در یک حراج عصرانه کریستیز در نیویورک فروخته شد، در معرض دید عموم قرار گرفت. متخصصان انتظار داشتند این بوم تیره ۵۰ میلیون دلار فروخته شود.

گوستاو کلیمت، Insel im Attersee، جزیره در آترزی

۵. گوستاو کلیمت، Insel im Attersee (جزیره در آترزی)، حدود. ۱۹۰۱-۰۲

فروش به قیمت: ۵۳ میلیون دلار

این نقاشی که زمانی متعلق به مجموعه‌دار هنری، اتو کالیر بود، به محبوبیت مدرنیست‌های اتریشی در ایالات متحده کمک کرد. این تابلو در ماه می ۲۰۲۳ در جریان فروش عصرانه Sotheby’s Modern در نیویورک به قیمت ۵۳ میلیون دلار فروخته شد. این اثر که سطحی از آب را در منطقه سالزکامرگوت اتریش به تصویر می کشد، پیش از این هرگز در حراجی ظاهر نشده بود. پیش از فروش، انتظار می رفت ۴۵ میلیون دلار به فروش برسد.

ژان میشل باسکیا، ال گران اسپکتاکولو (تاریخ سیاه پوستان)

۴. ژان میشل باسکیا، ال گران اسپکتاکولو (تاریخ سیاه پوستان)، ۱۹۸۳.

فروش به قیمت: ۶۷ میلیون دلار

این سه‌گانه باسکیا بالاترین قیمت را در حراج عصرانه کریستی که در ماه می ۲۰۲۳ برگزار شد، گرفت. این قطعه جمجمه‌ها و چهره‌های شناور را در برابر عبارات خط‌ خورده‌ای که به متون اساطیری باستانی ارجاع می‌دهند، قرار می‌دهد. از مجموعه طراح مد والنتینو گاروانی به حراج گذاشته شد و با تخمین ۴۵ میلیون دلار در فروش عرضه شد.

کلود مونه، Le bassin aux nymphéas

۳. کلود مونه، Le bassin aux nymphéas، ۱۹۱۹

فروش به قیمت: ۷۴ میلیون دلار

Le bassin aux nymphéas  زمانی که در نوامبر ۲۰۲۳ در کریستی نیویورک به فروش رفت، از تخمین ۶۵ میلیون دلاری خود فراتر رفت و ۷۴ میلیون دلار به فروش رسید. این رقم آن را در میان گران ترین نقاشی های مونه قرار می دهد که تا کنون به حراج گذاشته شده است.

گوستاو کلیمت، Dame mit Fächer (بانوی با فن)

۲. گوستاو کلیمت، Dame mit Fächer (بانوی با فن)، ۱۹۱۷

فروش به قیمت: ۱۰۸ میلیون دلار

زمانی که ساتبیز لندن اعلام کرد که این تابلو را که تصور می‌شود آخرین پرتره‌ای است که کلیمت کشیده است را می‌فروشد، پیش‌بینی شد که ممکن است ۶۵ میلیون پوند (۸۰ میلیون دلار) به دست بیاورد. هیچ نقاشی با حضور در حراجی در اروپا تا به حال برآورد بالاتری دریافت نکرده بود و انتظارات بالا بود. این نقاشی به ۷۴ میلیون پوند (۹۴.۳ میلیون دلار) رسید. با هزینه ها، مجموع به ۸۵.۳ میلیون پوند (۱۰۸ میلیون دلار) رسید که تقریباً ۱۰ برابر ۱۱.۶ میلیون دلاری بود که در آخرین باری که در حراجی در نیویورک در سال ۱۹۹۴ ظاهر شد، فروخته شد.

پابلو پیکاسو، Femme à la montre حراجی آثار هنری

۱. پابلو پیکاسو، Femme à la montre، ۱۹۳۲

فروش به قیمت: ۱۳۹ میلیون دلار

این نقاشی مانند بسیاری از گران قیمت ترین آثار پیکاسو که در حراجی فروخته شده اند در سال ۱۹۳۲ ساخته شده است. از مجموعه امیلی فیشر لاندو، نیکوکار فقید نیویورکی، در نوامبر ۲۰۲۳ در یک حراج عصرانه ساتبی در نیویورک فروخته شد. Femme à la montre دومین قیمتی است که پیکاسو در حراج به دست آورده است.

  بهمن 15, 1402   اخبار هنر

من زهرا هستم. فارق التحصیل رشته کتابت و نگارگری دانشگاه هنر اصفهان. کار تصویرسازی و طراحی کاراکتر انجام میدم و علاقه اصلیم تصویرسازی کودک ...

ارسال نظر