گوستاو کلیمت

نگاهی به زندگی و آثار گوستاو کلیمت

زندگی و آثار گوستاو کلیمت

نویسنده: زهرا رحمانی

در این مقاله به طور خلاصه با زندگی و تعدادی از آثار گوستاو کلیمت آشنا میشیم.

زهرا رحمانی - گرافیست

گوستاو کلیمت: “من هرگز یک سلف پرتره نکشیده ام. من کمتر به خودم به عنوان موضوعی برای نقاشی نسبت به سایر افراد علاقه مندم، بیش از همه زنان… هیچ چیز خاصی در مورد من وجود ندارد. من یک نقاش هستم که هر روز از صبح تا شب نقاشی می‌کشم… هرکسی که می‌خواهد چیزی در مورد من بداند باید با دقت به عکس‌های من نگاه کند.”

گوستاو کلیمت که بود؟

هنرمند اتریشی گوستاو کلیمت اولین رئیس جنبش هنری جدایی وین بود، گروه مستقر در وین تحت تأثیر هنر نو که شامل هنرمندان، طراحان و معماران بود. کلیمت به ترکیب زیبایی و سودمندی علاقه داشت و به خاطر آثار هنری مجلل خود که دارای عناصر اروتیسم و ​​جنسیت بود، معروف است، همچنین آثار او به دلیل استفاده از پترن های مختلف و پرجزئیات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. موضوع اصلی او بدن زن است. او بیشتر به خاطر تابلوی بوسه‌اش (۱۹۰۷) شهرت دارد که دو عاشق را با طرحی طلایی غنی در آغوشی پرشور به تصویر می‌کشد.

پرتره گوستاو کلیمت

 

پرتره گوستاو کلیمت، ۱۹۱۴،

عکس از آنتون یوزف ترچکا

مروری بر زندگی گوستاو کلیمت

گوستاو کلیمت در سال ۱۸۶۲ در باومگارتن، نزدیک وین، به دنیا آمد. کلیمت از دوران کودکی استعداد زیادی در هنر نشان داد و در سال ۱۸۷۶ بورسیه تحصیلی برای حضور در مدرسه هنر و صنایع دستی وین (Kunstgewerbeschule) به او اعطا شد. او تا سال ۱۸۸۳ در آنجا تحصیل کرد و به عنوان یک نقاش معماری آموزش دید. برنامه درسی و روش های تدریس در Kunstgewerbeschule کاملاً سنتی بود و کلیمت هرگز آنها را به چالش نکشید یا زیر سوال نبرد. آموزش او شامل انجام مطالعات مربوط به آثار تیتیان و پیتر پل روبنس بود، در حالی که او آثار دیگو ولاسکز را در موزه هنرهای زیبای وین کشف کرد. او ولاسکز و مشهورترین نقاش تاریخی وینی آن دوران، هانس ماکارت را بسیار تحسین می کرد. تکنیک ماکارت که از جلوه های دراماتیک نور و نمایشی عالی استفاده می کرد، تأثیر قابل توجهی بر کلیمت داشت.

در سال ۱۸۷۷، برادر کلیمت، ارنست نیز در Kunstgewerbeschule ثبت نام کرد. برادران و دوستشان فرانتس ماچ با هم شروع به کار کردند و پس از پایان تحصیلات خود یک استودیو افتتاح کردند. تا سال ۱۸۸۰، آنها چندین سفارش دریافت کردند و به نقاشی دیواری درموزه وین مشغول بودند.

آنها به ویژه در دکوراسیون داخلی و تئاتر تخصص داشتند. در سال ۱۸۸۶ از نقاشان خواسته شد تا سالن بورگتئاتر وین را تزئین کنند، که باعث شد آنها جایگاه خود را به عنوان برجسته ترین دکوراتورهای اتریش به دست آورند. آثار هنری گوستاو کلیمت برای این پروژه شامل گاری تسپیس، محراب های دیونیسوس و آپولو، و تئاتر در تائورمینا است.

با گذشت زمان، کلیمت شروع به توسعه یک سبک شخصی تر کرد و کار او به دلیل زیر و بم جنسی آن کاملاً بحث برانگیز شد. در سال ۱۹۰۰، نقاشی های کلیمت برای سقف تالار بزرگ دانشگاه وین به عنوان پورنوگرافیک مورد انتقاد قرار گرفت و او تصمیم گرفت که در آینده دیگر سفارش های عمومی را نپذیرد. با این حال، او با استفاده استادانه از تکنیک ورق طلا و نقاشی هایی که به عنوان “فاز طلایی” او شناخته می شوند، به تحسین دست یافت. تعداد زیادی کمیسیون خصوصی به او اجازه دادند تا در مورد اینکه برای چه کسی کار کند انتخاب کند. هنر کلیمت تأثیر زیادی بر معاصران او داشت، به ویژه هنرمند جوان‌تر اگون شیله، که توسط کلیمت راهنمایی می‌شد.

در سال ۱۸۹۷، کلیمت یکی از اعضای موسس و رئیس گروه جدایی وین شد، که تا سال ۱۹۰۸ به آن پیوست. هدف این گروه فراهم کردن نمایشگاه‌هایی برای هنرمندان جوان غیرمتعارف، آوردن هنرمندان خارجی به وین و انتشار مجله خودشان بود.  این گروه طبیعت گرایان، رئالیست ها و سمبولیست هایی را گرد هم آورد که می خواستند هنرهای تزئینی را تجدید کنند و “هنر کامل” را ایجاد کنند که نقاشی، معماری و هنرهای تزئینی را متحد کند.

از دهه ۱۸۹۰ به بعد، کلیمت بیشتر وقت خود را با طراح مد اتریشی امیلی لوئیز فلوژ، می گذراند که یکی از مدل های مورد علاقه او و همراه او تا پایان عمر بود. کلیمت دارای ۱۴ فرزند بود، اما او زندگی عاشقانه خود را بیشتر از چشم مردم پنهان نگه داشت. او در سال ۱۹۱۸ به دنبال سکته مغزی و ذات الریه در نتیجه همه گیری آنفلوآنزا در سراسر جهان، در همان سال درگذشت.

در ادامه سه اثر برتر گوستاو کلیمت را میبینیم.

بوسه (۱۹۰۷)

نقاشی بوسه اثر گوستاو کلیمت

نمادین ترین اثر گوستاو کلیمت، بوسه (۱۹۰۷) دو عاشق را در آغوش هم به شکلی پرشور نشان می دهد. نقش‌های نامنظم کل نقاشی را تشکیل می‌دهند، و استفاده مجلل از ورق طلا این نقاشی را به یکی از برجسته‌ترین «فاز طلایی» کلیمت تبدیل می‌کند. امروز، این نقاشی اکنون در یکی از گالری های قصر بلویدیر وین آویزان نگهداری میشود.

پرتره ادل بلوخ-باوئر اول (۱۹۰۷)

پرتره ادل بلوخ (۱۹۰۷) با نام های بانوی طلایی یا زن طلایی نیز شناخته می شود. این پرتره به سفارش همسر مدل، فردیناند بلوخ باوئر ساخته شده است و آخرین اثر در فاز طلایی کلیمت و همچنین اولین تصویر از دو تصویر ادل بلوخ بائر توسط کلیمت است. ادل در سال ۱۹۲۵ درگذشت و در وصیت نامه خود تصریح کرد که پرتره هایی که کلیمت از او کشیده باید به گالری بلودر سپرده شود. با این حال، این نقاشی در سال ۱۹۴۱ به همراه سایر دارایی های فردیناند بلوخ بائر توسط نازی ها به سرقت رفت. سپس توسط وکیلی که از طرف ایالت آلمان عمل می کرد به گالری بولدر داده شد. در سال ۱۹۹۸، شکایتی علیه گالری بولدر برای بازپس گیری آثار هنری دزدیده شده از مالکان یهودی در طول جنگ آغاز شد و سرانجام نقاشی به یکی از خواهرزاده های فردیناند بازگردانده شد و او آن را به یک مجموعه دار هنری فروخت و سپس آن را در گالری نیویورک قرار داد.

درخت زندگی (۱۹۰۹)

طراحی پترن درخت زندگی اثر گوستاو کلیمنت

درخت زندگی توسط کلیمت شامل یک مجموعه سه گانه از هنر میباشد برای یک کار سفارشی در کاخ سکلت در بروکسل خلق شده است. این سه قطعه نشانگر یک زن ایستاده در سمت چپ، درخت زندگی در وسط، و یک زوج در آغوش گرفته در سمت راست میباشد. این اثر در حال حاضر در مجموعه دائمی موزه هنرهای کاربردی در وین هستند.

 امروزه آثار هنری گوستاو کلیمت را می توان در مجموعه های مهمی در سرتاسر جهان یافت که مهمترین آنها موزه هنر مدرن و موزه هنر متروپولیتن در نیویورک، موزه لئوپولد و موزه بلودر در وین، موزه ناسیونال در رم و گالری ملی در لندن میباشند.

  بهمن 24, 1402   هنرمندان

من زهرا هستم. فارق التحصیل رشته کتابت و نگارگری دانشگاه هنر اصفهان. کار تصویرسازی و طراحی کاراکتر انجام میدم و علاقه اصلیم تصویرسازی کودک ...

ارسال نظر