ده قانون طلایی در برندسازی شخصی

۱۰ قانون طلایی در برندسازی شخصی personal branding

ایجاد یک برند شخصی می‌تواند کاری سخت و دور از انتظار باشد، به ویژه زمانی که سردرگم هستید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید. اپرا وینفری هم قبل از آنکه صدایش را به یکی از تاثیرگذارترین صداها به سبک خود تبدیل کند، با اجرای چندین سبک در نمایش‌های کوچک محلی آغاز کرد.

هم در نگاه فرهنگی ما و هم در بازار کار در حال توسعه امروز، هنگام درخواست شغل یا راه‌اندازی یک برند شخصی، برجسته بودن فوق‌العاده مهم و ضروری تلقی می‌شود. ساخت برند شخصی در سابقه هر فردی به یک ویژگی ضروری و کارآمد تبدیل شده؛ زیرا راهی برای دستیابی به موقعیت ایده‌آل و حرفه‌ای شدن از طریق بسترهای ارتباطی آنلاین است.

برندسازی شخصی

نویسنده: زهرا احسانی

در اینجا ۱۰ قانون طلایی برای ایجاد یک نام تجاری جذاب، منحصر به فرد و وسوسه‌برانگیز را به شما می‌گویم.

برندسازی

یک)    تمرکز داشته باشید

تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه کسی باشید و پیام خود را بر روی همان موضوع متمرکز کنید. اگر دوست دارید یک کارآفرین در حوزه فناوری باشید، برند شخصی خود را در این زمینه متمرکز کنید و نه بر روی چیز دیگری که می‌تواند توجه را منحرف کرده و برای مخاطبان سردرگمی ایجاد کند. هر چقدر برند شما محدودتر و متمرکزتر باشد، برای مردم یادآوری شما و اینکه چه کسی هستید، آسان‌تر است.

دو )    واقعی باشید

این ساده‌ترین روشی است که به شما کمک می‌کند در ذهن افراد جامعه ماندگار شوید و همیشه معتبر بمانید. اگر در یک زمینه خاص مهارت دارید، شهرت شما به تنهایی به ساختن برند شخصی مورد نظرتان کمک خواهد کرد. می‌توانید اینگونه با خود مرور کنید، من برند شخصی خود را بر اساس علاقه‌ام به مردم ایجاد کرده‌ام. برای رسیدن به اهداف و موفقیت نیاز دارید که بیشتر تلاش کنید و تیم بسازید.

سه)    داستان بگویید

برای ایجاد یک برند شخصی به یاد ماندنی، هر فردی باید داستان تاثیرگذاری از خود تعریف کند. یک نام تجاری شخصی خالی و بی معنی آنچنان تاثیرگذار نخواهد بود. معمولا قصه‌ها و داستان‌ها ماندگاری بیشتری در ذهن جامعه دارد. داستانی بسازید و به وسیله آن با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. داستانی را روایت کنید که واقعیت داشته باشد. این کار باعث ایجاد نزدیکی شما به مخاطبان می‌شود.
به مخاطبان خود نشان دهید که  مرکز اصلی توجه شما هستند و به آنچه که به قلب و احساس آن‌ها نزدیک است، توجه می‌کنید. به شما توصیه می‌کنیم که با مخاطبان خود ارتباط شخصی بگیرید. ارتباط گرفتن از طریق شبکه‌های اجتماعی به سوال‌های آن‌ها پاسخ دهید و یا با برگزاری لایو یک کانال ارتباطی با مخاطبان خود بسازید. این روزها با وجود گوشی‌های هوشمند این کار سخت نیست و بسیار هم اثرگذار است.

چهار )   ثابت قدم باشید

ثابت قدم بودن و تلاش مداوم یکی از پایه‌های اصلی برندتان به شمار می‌رود. اگر به طور مداوم صدای برند خود را با تولید محتواهای جذاب به گوش جان مخاطبان برسانید، تشخیص اینکه چه توانایی دارید و اصلا چه چیزی هستید را برای مخاطبان آسان‌تر می‌کند. آن‌ها هستند که تعیین می‌کنند چه سبک محتوایی مناسب‌شان است. از هر سبک محتوایی می‌توانید استفاده کنید تا محتوای مورد علاقه مخاطب را بیابید.

پنج )    آماده شکست باشید

شکست فرصتیست برای یادگیری بیشتر شما. آماده شکست باشید و سعی کنید از شکست خود درس بگیرید. برند شما از این شکست‌ها سود خواهد برد. در اینکه بیشتر متمرکز شوید و نقاط ضعف خود را بشناسید، به ساخت برند شخصی شما کمک خواهد کرد.

شش )    ایجاد یک اثر مثبت

یادتان باشد که قرار است شما یک برند ماندگار شخصی باشید، نه عنوان، شرکت و یا هر چیز دیگری که اکنون درگیرش هستید. به آثاری که ممکن است در موقعیت فعلی خود به جا بگذارید، فکر کنید و اینکه چقدر می‌تواند روی برند شخصی شما تاثیر بگذارد. به موقعیت فعلی خود اهمیت دهید، به آن بپردازید و به دیگران کمک کنید. شما در طولانی مدت از کارهای فداکارانه خود سود می‌برید.
جامعه مهارت‌ها و کارهایی که انجام داده‌اید به خاطر می‌آورد، انجام فعالیت‌های ارزشمند اجتماعی می‌تواند در ایجاد برند شما تاثیر بگذارد. این کاریست که بسیاری از برندهایی که امروزه می‌شناسیم سال‌ها انجام داده‌اند. وقتی که شما در آن موقعیتی که قبلا بودید سابقه درخشانی داشته باشید، برند و هویت تجاری شما نیز با آن رشد خواهد کرد.
برندینگ

هفت )   از یک مثال واقعی و موفق پیروی کنید

به همه پلتفرم‌های آنلاین در شبکه‌های اجتماعی توجه کنید و تنها روی یکی از آن‌ها متمرکز نباشید. برای شروع ایجاد برند منحصربه‌فرد خود پیشنهاد می‌کنیم نمونه‌های موفق متناسب با شرایط خود را بیابید و در صورت امکان از آن‌ها کمک بگیرید. ببینید آن‌ها چه کارهایی انجام داده‌اند و روی کدام ویژگی‌شان تمرکز کرده‌اند. معمولا چنین افرادی در هر پلتفرم آنلاینی به صورت مستمر فعالیت دارند. بله درست متوجه شده‌اید، آن‌ها دست از تلاش نمی‌کشند و هر روز محتوایی برای ارائه دارند.

هشت )    با برند خود زندگی کنید

 

برند شما در حقیقت همان هویت شماست. قرار است که شما با آن شناخته شوید و ماندگار و معتبر بمانید. بنابراین باید هر جایی که می‌روید همراه‌تان باشد و شما آن را دنبال کنید. این باید جلوه‌ای معتبر از شخصیت شما باشد و دقیقا همان چیزی باشد که به آن باور دارید. باید مداوم آن را تقویت کنید.
حال این موضوع را در نظر بگیرید، نام تجاری شما نه تنها بازتاب مجموعه‌ای از وظایف بازاریابی، سرمایه و خلاقیت شماست، بلکه ایده‌آل‌هایی مثل رهبری متفکرانه نیز باید با مجموع وظایف شما هم‌سو شوند. تجربه ثابت کرده که شخصیت شما از برندتان جدا نخواهد بود.

نه )    با برند خود زندگی کنید

برند شما در حقیقت همان هویت شماست. قرار است که شما با آن شناخته شوید و ماندگار و معتبر بمانید. بنابراین باید هر جایی که می‌روید همراه‌تان باشد و شما آن را دنبال کنید. این باید جلوه‌ای معتبر از شخصیت شما باشد و دقیقا همان چیزی باشد که به آن باور دارید. باید مداوم آن را تقویت کنید.
حال این موضوع را در نظر بگیرید، نام تجاری شما نه تنها بازتاب مجموعه‌ای از وظایف بازاریابی، سرمایه و خلاقیت شماست، بلکه ایده‌آل‌هایی مثل رهبری متفکرانه نیز باید با مجموع وظایف شما هم‌سو شوند. تجربه ثابت کرده که شخصیت شما از برندتان جدا نخواهد بود.

ده )   میراثی به جا بگذارید

ایجاد یک برند شخصی تازه شروع راه است و به شما کمک می‌کند که در زمینه کاری و مهارتی که دارید بیشتر و بهتر شناخته شوید. اما اینکه چه کاری می‌توانید انجام دهید که یک میراث ماندگار برای مخاطبان فعلی و آینده‌تان باشد، اهمیت دارد. بنابراین باید به طور مداوم فعالیت کنید تا جامعه تفاوت شما را با سایرین و اثراتی که گذاشته‌اید را درک کنند.

سخن آخر

در اینجا ما به ۱۰ قانون طلایی که برای ساخت برند خودتان نیاز دارید پرداختیم. عمل به این ۱۰ قانون به شما در دستیابی به ارزش برند شخصی که امروزه بسیار اهمیت یافته، کمک خواهد کرد. مفید بودن این راهکارها ثابت شده است اما برای آنکه درست اجرا شود نیاز به تمرین در بخش‌های مختلف دارد.

برای یادگیری storytelling :

مقاله "قصه‌گویی برای برند" را مطالعه کنید
مقاله مکمل

  اردیبهشت 4, 1401   کسب و کار

زهرا احسانی نویسنده بلاگ گرافوتوست که سال هاست در زمینه نویسندگی فعالیت می کند....

ارسال نظر