آموزش رایگان کپشن نویسی در اینستاگرام

کپشن‌نویسی در اینستاگرام

کارشناسان عرصه بازاریابی معتقدند بازاریابی سنتی درحال محو شدن است. امروزه بیشترین تبلیغات در عرصه فروش و بازاریابی در فضاهای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. اینستاگرام در این بین و در ایران جزو با نفوذترین شبکه های اجتماعی است.

برندسازی شخصی

نویسنده: زهرا احسانی

در این مقاله به شما می گویم چطور یک کپشن خوب برای پیج های اینستاگرامتان بنویسید.

کپشن اینستاگرام
این روزها از خرید و فروش و دانلود محصولات فیزیکی گرفته تا محصولات دیجیتال مثل دانلود عکس و طرح گرافیکی، همگی در بستر بازاریابی و فروش دیجیتال صورت می پذیرد.  اینستاگرام یکی از همان شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب است که تعداد بی‌شماری از کسب‌وکارها برای تبلیغات و فروش در آن فعالیت دارند.
درحالی که اینستاگرام به عنوان یک بستر عکس محور شناخته می شود اما بی شک کپشن نویسی نیز از پایه های اصلی تولید محتوا در آن است. برای بسیاری  این سوال وجود دارد که یک کپشن خوب چه خصوصیاتی دارد؟  

استراتژی کپشن نویسی:

برای دست به قلم شدن در این بستر و اینکه چگونه باید مخاطبان را جذب صفحه خودمان کنیم باید در ابتدا استراتژی کپشن نویسی را فرا بگیریم. در غیر این صورت نوشتن یکسری توضیحات کلیشه‌ای در زیر عکس‌ها و پست‌های اینستاگرام را هر شخصی می‌تواند انجام دهد. در ادامه همراه ما باشید با آموزش قدم به قدم کپشن نویسی
قبل از اینکه تصمیم به نوشتن یک کپشن زیبا و کارآمد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم مخاطبان هدف کسب و کارتان (پرسونای مشتری ) را بشناسید. برای شناخت جامعه هدف باید همه موارد زیر را در نظر بگیرید:
  • مخاطبان شما در چه رده سنی هستند
  • هدف‌شان از جستجو در اینستاگرام چیست
  • در کدام استان و شهر زندگی می‌کنند
  • چه انتظاری از پیج شما دارند
برای آنکه مخاطبان هدف کسب و کارتان را بیابید می‌توانید در ابتدا با نظرسنجی در پیج هایی که می دانید مخاطبانی مشابه شما دارند، شروع کنید و سپس هر پستتان را جداگانه آنالیز کنید. برای آنالیز کردن به بخش Insights پست‌ها مراجعه کرده و در آنجا تا حدودی با مخاطبان خود آشنا شوید.
این کارها بخش عمده‌ای از مسیر را در نوشتن کپشن برایتان روشن می کند.

نکته:

کمی به عقب برگردید و به این موضوع فکر کنید که اصلا چرا وارد اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی شدید؟!
جواب: همه این‌ها برای شناساندن برندتان به مخاطبان بود.
بنابراین زمانی که قصد تدوین استراتژی کپشن نویسی برای پست‌ها و استوری‌های تان دارید، حواستان به برندتان باشد. بهترین رویکرد، شناخت صدای خاص برندتان است. چگونه؟!
برای شناخت صدای ویژه برندتان اولین شیوه “رفتن به سراغ صفحه‌های اینستاگرامی مشابه کسب‌وکارتان است.”
آموزش اینستاگرام
پس از آنکه دو مرحله مهمی که گفته شد را با موفقیت پشت سر گذاشتید، زمان نوشتن کپشن‌های کارساز و اصولی است که موجب افزایش دنبال‌کننده‌ها و در ادامه آن، شناخت بیشتر برندتان و در انتها فروش می شود. 

 

اصول کپشن نویسی:

۱.      از اولین جمله (تیتر) نهایت استفاده را ببرید

همیشه و همه‌جا استفاده از عنوان و مقدمه تاثیرگذار مهم است. وقتی شروع جمله جذاب، مختصر، مفید و بخشی از مطلب را انتقال دهد، می‌توان گفت مسیر زیادی را طی کرده‌اید. شروع جمله بهتر است که با نکات مهم و جامع آغاز شود و مخاطب را برای خواندن ادامه متن ترغیب کند. جمله اول را می‌توانید در یک خط خلاصه کرده و تا حد مناسبی مخاطب را با اصل داستان آشنا کنید.

۲.      از مخاطب سوال بپرسید

یکی از بهترین روش‌ها برای نوشتن کپشن‌های جذاب در اینستاگرام، استفاده از شیوه‌های پرسش و پاسخ است. شما با سوال پرسیدن مخاطبان را به چالش می‌کشید و حس کنجکاوی آن‌ها را بر می‌انگیزید. با ایجاد تعامل بیشتر و جویا شدن خصوصیات آن‌ها می‌توانید پیشرفت بازدید هر پست در مدت زمان مشخص و به دنبال آن، افزایش بازدید پیج‌تان را مشاهده کنید.

۳.      از قصه‌گویی استفاده کنید

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای نوشتن یک کپشن زیبا و کارساز در اینستاگرام انجام دهید، قصه‌گویی (storytelling) است. می‌توانید با نوشتن یک داستان زیبا، احساسی و مرتبط، مخاطبان را برای آنکه تا انتها کپشن را بخوانند و در انتها لایک کنند، ترغیب کنید. البته که استوری تلینگ در تولید محتوا با اصطلاح قصه‌گویی در زبان محاوره بسیار متفاوت است.

………………………………………………………………………………………………………

برای یادگیری رایگان هنر قصه گویی storytelling در بازاریابی تولید محتوا، مقاله ” همه ما قصه گو هستیم”  را بخوانید

………………………………………………………………………………………………………

۴.      از ایموجی‌ها برای جذب مخاطبان بیشتر استفاده کنید

استفاده از ایموجی‌ها نیز می‌تواند روشی کارآمد برای نوشتن کپشن باشد. تصور کنید کپشن پستی را در اینستاگرام که تنها به چهار یا پنج خط مطلب اکتفا شده است. دیدن پنج خط پشت هم و بدون استفاده از ایموجی‌ها می‌تواند مخاطب را خسته کند.
استفاده از ایموجی ها باید مختصر و در خدمت افزایش تاثیرگذاری متن باشد. با استفاده از ایموجی‌های مخصوص می‌توانید حتی مخاطبان را به سمت کلیک روی لینک در بخش بایو bio بکشانید.

……………………………………………………………………………………………………….

نکته: بهتر است از ایموجی‌ها در ابتدای مطلب استفاده نشود.

……………………………………………………………………………………………………….

۵.      طول متن را در نظر بگیرید و مرتب بنویسید

از آنجا که مخاطبان زیادی مایلند سریع به اصل داستان برسند و اینستاگرام هم تنها ۱۲۵ کاراکتر را بدون لمس کلمه more نشان می‌دهد. بهتر است برای آن ۱۲۵ کلمه ابتدایی نهایت خلاقیت و جذابیت را به کار بگیرید.
همچنین برای کپشن نویسی از یک برنامه‌ دیگری برای پیش‌نویس استفاده و از آنجا کپی و در این بخش وارد کنید. از آنجا که جمله ابتدایی می‌تواند مخاطب را برای خواندن ادامه مطلب ترغیب و تشویق کند مرتب نوشتن و رعایت فاصله بین کلمات و جمله‌ها باعث می‌شود تا خوانش برای مخاطبان راحت‌تر باشد. استفاده از کپشن‌ها و دیسکریپشن‌های کوتاه زمانی مفید هستند که عکس بتواند کلیات برند و کسب‌وکار شما را بیان کند.

۶.      کپشن‌های اینستاگرام را در یک پلتفرم جداگانه پیشنویس کنید

همانگونه که در پاراگراف بالا اشاره شد، برای نوشتن و پیشنویس کردن کپشن‌های اینستاگرام می‌توانید از پلتفرم‌های دیگری مانند NOTE استفاده کنید. استفاده از پیشنویس‌ها می‌تواند برای ایده گرفتن و نوشتن استراتژی کپشن‌ نویسی صاحبان صفحه موثر باشد.
به یاد داشته باشید هنگام پیش‌نویس کردن همیشه چندین ایده جایگزین داشته باشید، زیرا اولین ایده همیشه بهترین نخواهد بود. پیش‌نویس‌ها کمک می‌کند تا خلاقیت شما جرقه بزند.
 

۷.      استفاده از هشتگ‌های مورد علاقه و به‌روز دنیا

برای آنکه پست شما بیشتر دیده شود و مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد، نیاز دارید از بهترین هشتگ‌ها استفاده کنید. اما چیدن هشتگ‌ها نیز به یک استراتژی درست نیاز دارد. هشتگ های اینستاگرام یک راه کلیدی برای جستجو کردن پست‌های شما هستند ، بنابراین مطمئن شوید که آنها را به درستی استفاده می‌کنید. آنها مانند کلمات کلیدی عمل می‌کنند؛ زیرا دارای قابلیت جستجو هستند.
حواستان باشد که در استفاده از هشتگ‌ها هم زیاده‌روی نکنید. برای هر پست مجاز به استفاده از ۳۰ هشتگ هستید.
اما چگونه مناسب‌ترین و تاثیرگذارترین‌شان را بیابید؟!
برای این کار ترکیبی از هشتگ‌های منحصر به برندتان را به کار ببرید. پس از آن سری به پیج‌های مشابه بزنید و ببینید آن‌ها در صنعتی همانند شما از چه هشتگ‌هایی استفاده کرده‌اند.  

۸.      استفاده از کپشن‌های مربوط به فصل

نوشتن یک کپشن فصلی راه هوشمندانه‌ای برای دستیابی به بازدید بیشتر در اینستاگرام به شمار می‌رود. این موضوع کمک می‌کند تا اهمیت و توجه شما به زندگی روزمره در نظر مخاطب ثابت شود.

 

۹.      از دعوت کردن مخاطب به انجام کاری غافل نشوید ( Call to action )

اصطلاح CTA در بازاریابی آنلاین بسیار کاربرد دارد. سی تی ای یا همان Call to action مخاطب را به انجام کاری دعوت می‌کند و می‌توان از این استراتژی در کپشن نویسی نیز استفاده کرد. مثلا اگر پیج شما در حیطه مد و پوشاک باشد و شما وب‌سایت جداگانه‌ای را راه انداخته‌اید، می‌توانید با قرار دادن لینک در قسمت بایو مخاطبان را به کلیک روی لینک دعوت کنید.

……………………………………………………………………………………………………….

نمونه: در پست‌های اسلایدی از آن‌ها بخواهید که ابتدا پست‌تان را لایک و تا انتهای پست با شما همراه شوند. یا اینکه با دیگران به اشتراک بگذارند و ذخیره کنند. از دنبال‌کنندگان‌تان بخواهید که دوستان و آشنایان‌شان را در زیر پست تگ کنند و برای افرادی که بیشترین میزان تگ را داشتند، جایزه‌ای در نظر بگیرید.

……………………………………………………………………………………………………….

۱۰.  معرفی سایر کانال‌ها و گروه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی دیگر

یکی دیگر از مهم‌ترین استراتژی کپشن نویسی معرفی سایر کانال‌ها و راه‌های ارتباطی افراد با شماست. اگر در هر کدام از شبکه‌های اجتماعی مرسوم، گروهی راه انداخته‌اید و خدماتی مثل معرفی محصول و کد پستی مرسوله را ارائه می‌دهید، به پیج اینستاگرام نیز در آن اشاره کنید.

۱۱.  همواره برنامه‌ریزی زمانی و محتوایی داشته باشید

برای آنکه به یکی از شایع‌ترین مشکلات در بعضی پیج‌های اینستاگرام که عدم داشتن برنامه‌ریزی و هدف است، دچار نشوید. باید همواره با برنامه‌ریزی درست، شناخت بیشتر مخاطبان و در نظر گرفتن نیازهای مخاطبان هدف ویژه کسب‌وکار خود پیش بروید. صفحه‌های موفق معمولا با استراتژی و برنامه‌ریزی مداوم و همیشگی پیش می‌روند.

نکته آخر:

داشتن استراتژی و برنامه‌ریزی منجسم در کپشن‌ نویسی نیازمند دانستن نکات کلیدی است که در این مقاله خواندید. همه قدم‌هایی که برای نوشتن کپشن در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگر بر می‌دارید برای نشان دادن برند شما به مخاطبان است. هر اندازه که برندتان بیشتر شناخته شود، اعتماد مخاطبان را بیشتر جلب می‌کنید و می توانید به درآمد بالا امیدوار باشید. 🙂

ارسال نظر