برندینگ و استوری تلینگ

همه ما قصه‌گو هستیم

هنر داستان سرایی ( قصه گویی یا storytelling ) بخش مهمی از ایجاد محتوای جذاب است. به عنوان تولیدکنندگان محتوا، هدف اصلی ما این است که مخاطبان هدف خود را درگیر کرده و آنها را به آنچه به اشتراک می گذاریم علاقه مند کنیم. همه ما قصه گو هستیم اما این کار نیازمند دانش و کسب مهارت است. در ادامه با هم می آموزیم

نویسنده: محمد منوچهر

همه ما در بیزنسی که داریم چه برند شخصی باشد ( Personal brand) چه یک بیزنس بزرگ، داستان هایی برای گفتن داریم که برای مخاطب جذاب است. فقط باید یاد بگیریم آن را چگونه بیان کنیم

استوری تلینگ تولید محتوا
تاریخچه داستان نویسی به هزاران سال پیش به داستان گویی شفاهی و نقاشی های غار می رسد. به داستان های هزارو یک شب و داستان های پریان. اما خیلی چیزها تغییر کرده است. در دنیای امروز، گفتن داستانی که در میان هزاران محتوای دیگر که در اینترنت و اپلیکیشن‌های تلفن همراه وجود دارند، متمایز باشد، کار ساده‌ای نیست.
ما وارد دوره جدیدی از تبلیغات شده ایم. دیگر موثرترین تکنیک های بازاریابی تبلیغات سنتی نیست. مصرف‌کنندگان می‌توانند با سرعت بسیار زیادی محصولی را به بالا یا پایین بکشند.امروزه مخاطب به صورت پیشفرض نه می خواهد چیزی را ببیند و نه بشنود و نه بخواند. پس شما مجبور به خلق محتوایی هستید که برای او دیدنی، شنیدنی و خواندنی باشد. گفتن داستان به عنوان ابزاری برای بازاریابی دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است.

تکنیک های قصه گویی ( storytelling ) 

نقش یک تولیدکننده محتوا این است که یک داستان سرا باشد. در حالی که در عصر دیجیتال، بسیاری از ابزارهایی که ما به طور روزانه استفاده می‌کنیم برای داستان سرایی در رسانه‌های اجتماعی ما مورد استفاده قرار می‌گیرند، هنوز تکنیک‌های داستان‌سرایی سنتی وجود دارد که به کار بردن آن ها ضروری است. تکنیک‌های داستان‌گویی مانند ساخت چهارچوب کلی داستان، نوشتن طرح اولیه، شخصیت پردازی و روایتگری هر کدام هنوز جای خود را در تولید محتوای عصر مدرن نیز دارند.
چهارچوبی که داستان خود را در آن می نویسید واقعاً می تواند احساس مخاطب را تغییر دهد. روایت به مخاطب چه حس و اندیشه ای انتقال می دهد؟ داستان از زاویه نگاه چه کسی روایت می شود؟ اینکه متن با چه ابزارهای زبانی مفهوم را منتقل می‌کند، هرکدام واقعاً می‌توانند نحوه درک داستان توسط مخاطب را تغییر دهد. بیشتر قطعات محتوا از طریق یک چارچوب ذهنی گفته می شود، به این معنی که داستان برند ما از دیدگاه یک شخصیت روایت می شود.
برخی از قالب های جذاب مانند ساختن داستان خود با استفاده از روایت های کاربران و ساختن یک افسانه با استفاده از ایده اصلی می توانند به شدت جذاب باشند.

ایده اصلی:

یک طرح اصلی همان ایده و مفهوم کلی است که کارشناسان می گویند ساختار تمام داستان های جهان را تشکیل می دهند. مفاهیمی مثل: رقابت، شکست، ماجراجویی، عشق و سفر قهرمانانه که می توانند مفهوم اصلی داستان شما را بسازند

شخصیت پردازی:

یک داستان خوب نیاز به شخصیت های خوب دارد. در تولید محتوا، قهرمان داستان شما شخصیت برند شماست. استفاده از طرح اصلی که در قسمت قبلی توضیح دادیم باعث برانگیخته شدن احساس تاریخی مخاطب می شود. شخصیت هایی مثل قهرمان، عاشق، مرید و مراد و غیره همگی مخاطب را به همزاد پنداری وامی‌دارد. این ها ریشه های فرهنگی ما هستند که برای مخاطب حتی به صورت ناخدآگاه اهمیت دارند.
 
تولید محتوای ویدئویی

قصه گویی با تصویر

داستان های طولانی مانند پست های وبلاگ، فرم خوبی از محتوا هستند. اما نباید داستان گویی با تصویر را دست کم گرفت. به ویژه در مورد رسانه های اجتماعی این مسئله مهم است. یک تصویر خوب واقعاً می‌تواند معادل ۱۰۰۰ کلمه باشد. بنابراین استفاده از تصویر مناسب در استوری تلینگ، انتخاب خوبی است.
عکس ها یک ابزار داستان گویی بصری بسیار قدرتمند هستند.آنها می توانند یک لحظه واقعی را ثبت کنند و احساسات یک موضوع را غنی کنند. عکس ها می توانندخودشان کافی باشند یا با ادیت و تکنیک های مختلف آن باز هم کامل‌تر شوند و داستانی جذاب‌تر بیان کنند. فتوشاپ photoshop و لایت روم lightroom از کاربردی ترین ابزارها در ادیت عکس هستند.
داستان‌سرایی ویدیویی:  از فیلم‌های کامل گرفته تا ویدیوهای یوتیوب تا کلیپ‌های ویدیویی کوتاهی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند و حتی فایل‌های GIF را دربرمی‌گیرد.
گیف های متحرک می توانند طنز را به هر محتوایی اضافه کنند و راهی عالی برای ترکیب متن و ویدیو به روشی منسجم و بدون اختلال هستند. گیف های متحرک به محتوای شما یک نکته تاکیدی یا کمی طنز اضافه می کنند تا یک نوشته جذاب تر شود.
داستان سرایی ویدیویی با توجه به تجربه اش بسیار موفق بوده است. ویدیوها برای مخاطبان بسیار جذاب هستند و داستان‌ها را بسیار ملموس بیان می‌کنند.
معمولا در تولید ویدیو قبل از شروع برداشت از استوری‌بردها استفاده می‌شود که در آن روایتی را که امیدوارید در یک ویدیو منتقل کنید و صحنه‌های کلیدی را ترسیم می‌کنید. نرم افزارهای ویرایش ویدیو مانند ادوبی پریمیر  با کاربری ساده خود به شما در تدوین محتوای ویدئویی کمک می کنند.
یادتان باشد انسان های بسیاری وجود دارند که ذاتا تصویر را بیش از متن درک می کنند و برایشان به مراتب ویدئو جذاب تر است.

قصه‌گویی در رسانه های اجتماعی


رسانه‌های اجتماعی بخش بزرگی از بسترهای استوری تلینگ هستند. واضح ترین راه برای استفاده از رسانه های اجتماعی در فرآیند بازاریابی محتوا، اشتراک گذاری پست های وبلاگ در شبکه های اجتماعی است. توییتر و لینکدین از این نظر بسیار مفید هستند. 
فیس‌بوک و اینستاگرام لایو با پخش محتوای زنده به مخاطبان شما اجازه می دهند تا در وضعیتی واقعی با شما ارتباط برقرار کنند. آن‌ها می‌توانند مستقیما سؤالاتی بپرسند یا نظراتی را بنویسند که در همان لحظه ببینید و عکس العمل نشان دهید.  این نوع محتوا بسیار معمولی به نظر می‌رسد اما می تواند بسیار موثر باشد.

نکته: در استوری تلینگ قرار نیست حتما شما تولید کننده محتوا باشید. گاهی اوقات شما می توانید با مدیریت محتواهایی که دیگران تولید می کنند یک روایت جذاب بوجود بیاورید.

حتی شما می توانید با اعلام فراخوان های مختلفی کاربران را به قصه گویی از دید خودشان درباره موضوعی که می خواهید تشویق کنید. خیلی از کاربران بسته به (محبوبیت شما) علاقه مند هستند قصه گوی محتوای شما باشند و خودشان هم با اشتراک گذاری ان به نشر بهتر محتوا کمک خواهند کرد.

در پایان:

باید گفت یک قانون کلی برای داستان سرایی وجود دارد:

در اطراف خود بگردید، حتما داستان جذابی برای تولید محتوای موثر پیدا می‌کنید.

ارسال نظر