فاطمه بهبودی - عکاس

عکاسان برجسته ایران (قسمت دوم)

قسمت دوم؛ فاطمه بهبودی

فاطمه بهبودی ، متولد ۲۵ آبان ۱۳۶۴ ، عکاس مستند ایرانی است. او در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه World Press Photo شد و در سال ۲۰۱۴ جایزه بین المللی “تصاویر سال را دریافت کرده بود .
فاطمه بهبودی اولین عکاس زن ایرانی است که برنده جایزه جهانی عکس مطبوعات شده است.
درباره فاطمه بهبودی

فاطمه بهبودی در زمان جنگ ایران و عراق در تهران به دنیا آمد و تمام دوران کودکی او تحت تأثیر جنگ و آسیب های آن سپری شد که بعدا به مهم ترین نگرانی او در عکاسی تبدیل شده است.  او پس از دوران کودکی اش از طریق هنرش می پرسد که چرا قربانیان جنگ ، دیگر هرگز نمی توانند همان فرد عادی باشند.

این فرضیه همراه با مرگ بهترین دوستش ،  باعث شد تا عکاسی را آغاز کند.

فاطمه بهبودی در رشته عکاسی در دانشگاه هنر تهران تحصیل کرد و عکاسی حرفه ای خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد. او برای چند خبرگزاری ایرانی مانند خبرگزاری جمهوری اسلامی، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر، برنا، ایسکا نیوز، ایقنا، روزنامه جام جم و روزنامه دنیای اقتصاد کار می کرد .

تمرکز اصلی او در عکاسی مستند در مورد قربانیان جنگ ایران و عراق، فرهنگ، مذهب و بحران های طبیعی در ایران است. علاوه بر اینکه یکی از پر آوازه ترین عکس ها در فتوجورنالیسم شده بود ، بهبودی نیز نسبت به تبعیض جنسیتی در فتوجورنالیسم بسیار پرشور است.

بهبودی در گفت وگو با سوسن تیشندورف گفت : «بزرگترین مشکلات برای عکاسان زن در ایران ، تبعیض جنسیتی در جامعه و در محل کار، تعداد کم ماموریت ها، کم درآمدی، کمبود قرارداد، بیمه و فرصت های مناسب عکاسی است.»

” مادران صبر ” یک پروژه بلند مدت بود که در سال ۲۰۱۳  آغاز شد و تا سال ۲۰۱۸ ادامه داشت. این داستان در مورد جنگ ایران و عراق و مادران سربازان ایرانی که در طول جنگ پسران خود را از دست دادند و اجساد آنها را هرگز پیدا نکردند است .

گزارش شده است که بیش از ده هزار سرباز ایرانی در عمل مفقود شده اند، بدون اینکه جسدی شناسایی شود.  این داستان برنده جایزه World Press Photo 2015 و Pictures of the Year International 2014 شد.

  آبان 13, 1400   هنرها

محمد منوچهر | کارشناس ارشد فلسفه هنر | بیش از 10 سال است که درحوزه تولید محتوای متنی و تصویری با برندهای مختلف فعالیت می کند....

ارسال نظر