تاریخچه عکاسی

تاریخچه مختصر عکاسی

تاریخچه مختصر عکاسی

تاریخچه عکاسی سفری حیرت انگیز به گذشته است و از زمانی آغاز می شود که برق و عدسی وجود نداشت.

امروزه عکاسی یکی از محبوب ترین سرگرمی های جهان است که این صنعت درآمد چند میلیارد دلاری دارد.

عکاسی ، نقش مهمی در مستند سازی تاریخ بشر داشته است. قبل از اختراع عکاسی، تاریخ و اطلاعات بشر به صورت نقاشی و تصویرسازی بود.

همچنین یکی از بزرگترین اختراعات تاریخ بشر است چرا که تصاویر می توانستند داستانی را بازگویند و در عین حال شواهدی بدون خطا ارائه دهند.

از اختراعات رودیمنتری استفاده از جعبه پروژکتور مانند که به آن دوربین مبهم می گفتند تا دوربین و گوشی های هوشمند DSLR امروزی را می توان نام برد.

در گذشته  ، قبل از اختراع عکاسی، مردم از جعبه ای شبیه پروژکتور به نام دوربین مبهم استفاده می کردند.

آن ها تصویری را بر روی یک تکه کاغذ یا یک دیوار ساده میدیدند. با این حال چاپ در آن زمان غیرممکن بود. این دوربین قبل از بوجود آمدن عکاسی اختراع شد. این فناوری در حدود قرن ۱۳ یا ۱۴ میلادی اختراع شد.

تکنیک های مورد استفاده در دوربین مبهم ، پایه و اساس دوربین های امروزی هستند که به ویژه عکاسی آنالوگ را تشکیل می دهند.

سر جان هرشل مردی بود که به پیشرفت عکاسی سرعت بخشید.

اصطلاح عکاسی از کلمات یونانی «fos» گرفته شده بود که به معنای نور و گرافو به معنای نوشتن بود.

اولین اثر عکاسی که به طور عمومی شناخته شد، پرتره هایی از یک نفر و پرتره های خانوادگی بود.

پس از دهه ها پیشرفت تکنیک های عکاسی، کوداک ایستمن شروع به تولید دوربین کرد. دوربین کوداک در سال ۱۸۸۸ با شعار «دکمه را فشار می دهید، ما بقیه را انجام می دهیم» به بازار عرضه شد.

کوداک به بهبود دوربین های خود ادامه داد و در سال ۱۹۰۰، اولین دوربین تجاری را ساخت که عکس های سیاه و سفید گرفت.

اختراع عکاسی رنگی :

عکاسی رنگی در قرن ۱۹ به وجود آمد، اما در قرن بیستم از نظر تجاری قابل دوام شد. دو مخترع فرانسوی به نام های شارلک کروز و لویی دوکوس دو هائورون را می توان برای پیشرفت عکاسی رنگی نام برد .

اولین تصویر رنگی در سال ۱۹۰۷ به بازار آمد که تنها به رنگ های اولیه – قرمز، سبز، و آبی بود.

عکاسی جهان حاضر :

تا کنون انسان حدود پنج تریلیون عکس گرفته است. ما هر روز از دوربین استفاده می کنیم . عکاسی و دوربین ها هنگام ذخیره داده ها، به عنوان یک دفتر یادداشت فوری عمل می کند.

تکامل عکاسی از زمانی آغاز شد که مردم شروع به نقاشی کردند.

  در  سال های ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰، گروهی از دانشمندان انواع مواد شیمیایی حاوی نقره را کشف کردند و نیترات نقره ای به دست آوردند . آن ها این را کشف کرده بودند که نیترات نقره ای حساسیت به عکس دارد. مطالعه  این سال ها به صورت رسمی توسط ویلهلم هولمبرگ بود.  در سال ۱۶۹۴ او با موفقیت آن را اثر فتوشیمیایی نامید.

  مردم شروع به گسترش تحقیقات در اواخر قرن ۱۸ کردند و روش و تحقیقات خودشان را توسعه دادند. آن‌ها عدسی خود را به سوراخ دیوار وصل کردند و تحقیقات آزمایشی دیگری را در این جهت انجام دادند.

 

گردآوری: ستایش صابری

ویرستار: فائزه کمالی

  آبان 14, 1400   هنرها

محمد منوچهر | کارشناس ارشد فلسفه هنر | بیش از 10 سال است که درحوزه تولید محتوای متنی و تصویری با برندهای مختلف فعالیت می کند....

ارسال نظر