تفاوت فایل وکتور و بیت مپ

وکتور یا بیت‌مپ؟

انواع فایل های مختلف برای کارهای مختلف استفاده می شود. برای مثال، فایل های EPS می توانند هم فایل های شطرنجی و هم فایل های برداری باشند. آنها معمولاً حاوی یک عنصر طراحی کوچکتر هستند که می تواند در یک طرح بزرگتر جاسازی شود. این باعث می شود آنها برای ارسال لوگوها مناسب باشند، که اغلب در طرح های بزرگتر گنجانده می شوند.

محمد منوچهر

وکتور چیست؟

ممکن است وقتی درحال دانلود یک فایل هستید یا می خواهید یک طراحی انجام دهید برایتان این سوال بوجود بیاید که: باید از کدام نوع فایل استفاده کنم؟! وکتور یا بیت مپ؟ برداری یا پیکسلی؟! و اصلا چرا؟ مگر چه فرقی با هم دارند؟ من در این نوشته به این سوالات و سوالاتی دیگر در این باره پاسخ می‌دهم.

وکتور بیت مپ

گرافیک برداری  vector چیست؟

گرافیک برداری تصاویر رایانه ای هستند که با استفاده از دستورات یا جملات ریاضی دنباله ای ایجاد می شوند که خطوط و اشکال را در یک فضای دو بعدی یا سه بعدی قرار داده و نمایش می دهند.

در گرافیک برداری، فایل یک گرافیست به صورت دنباله ای از عبارات برداری ایجاد و ذخیره می شود. یک فایل گرافیکی برداری مجموعه ای از نقاطی را که باید متصل شوند را نمایش می‌دهند.

گاهی اوقات به این فایل ها فایل های هندسی نیز گفته می شود. تصاویر ایجاد شده با نرم افزارهایی مانند Adobe Illustrator و Corel’s CorelDRAW معمولا فایل هایی با تصویر برداری هستند.

گرافیک برداری ساده شده مانند نقاشی هایی هستند که با اتصل نقطه‌هابه هم کشیده می شوند.

وکتور چیست؟

وکتورها در چه مواردی استفاده می شود؟

گرافیست ها، تصویرگران و طراحان به دلایل مختلفی از گرافیک برداری استفاده می کنند، از جمله موارد زیر:

  • مقیاس پذیری(نا محدود در بزرگ نمایی):

فرمت های برداری برای پروژه هایی که به گرافیک های مقیاس پذیر از جمله نوشته و متن مقیاس پذیر نیاز دارند، مناسب هستند. به عنوان مثال، لوگوهای شرکتها و برندها در اندازه های مختلف نمایش داده می شوند. آنها در گوشه یک اپلیکیشن یا در یک بیلبورد کنار جاده طراحی می شوند. لوگوی ایجاد شده با گرافیک برداری را می توان بدون افت کیفیت و بدون نیاز به طراحی در سایزهای مختلف، کوچک یا بزرگ کرد.

این ویژگی مقیاس پذیری گرافیک های برداری بود که پس از از بین رفتن گرافیک شطرنجی، بیتمپ یا رستر در دهه ۱۹۸۰ باعث بازگشت آن شد. گرافیک برداری در اصل در نمایشگرهای رایانه ای در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفت. کنسرسیوم وب جهانی روی این زبان نشانه گذاری برداری کار کرد.

  • توسعه اپلیکیشن و صفحات وب:

گرافیک های برداری در برنامه های کاربردی و صفحات وب مفید هستند زیرا برنامه های وب و گرافیک های موجود در آنها باید با اندازه های مختلف در صفحه نمایش و انواع دستگاه ها عملکرد خود را حفظ کنند. به عنوان مثال، آمازون WorkLink یک برنامه تلفن همراه است که نمایش کاملا تعاملی داده های شرکت را در دستگاه تلفن همراه کارمندان امکان پذیر می کند.

  • انیمیشن:

 تصاویر متحرک نیز معمولاً به صورت فایل های برداری ایجاد می شوند که تصاویر تمیزتر و روان تری را ارائه می دهند.

  • طراحی به کمک کامپیوتر (CAD):

 برنامه های CAD به دلیل مقیاس پذیری و سهولت در ویرایش فرمول های ریاضی، اغلب از فایل های برداری برای ساخت، مهندسی و طراحی استفاده می کنند.

طراحی کاراکتر وکتور

وکتور در مقابل بیت مپ

یک تصویر گرافیکی شطرنجی، بیت‌ها را مستقیماً به یک فضای نمایشی که به آن بیت مپ نیز می‌گویند، می‌نشاند. گرافیک های شطرنجی از تعداد ثابتی پیکسل تشکیل شده اند که مقیاس پذیری آن ها را نسبت به گرافیک های برداری کمتر می کند. در یک نقطه خاص، زمانی که تصویر شطرنجی به اندازه کافی بزرگ می شود، لبه ها شیاردار می شوند و پیکسلی به نظر می رسد — یعنی زمانی که پیکسل ها قابل مشاهده می شوند. گرافیک شطرنجی را نمی توان بدون کاهش کیفیت تصویر بزرگ کرد.

همچنین با یک رابطه یک به یک بین هر پیکسل و گرافیک شطرنجی، حافظه رایانه اشغال می‌شود. رایانه ها باید اطلاعات را برای هر پیکسل از یک تصویر شطرنجی ذخیره کنند، در حالی که تصاویر برداری فقط مجموعه ای از نقاط را ذخیره می کنند که باید توسط خطوط، منحنی ها و غیره به هم متصل شوند. در نتیجه، فایل های برداری معمولاً کم‌حجم‌تر از فایل های شطرنجی هستند. به همین دلیل، ویرایش فایل‌های تصویر برداری آسان‌تر از فایل‌های تصویر شطرنجی است.

تصاویر وکتور و شطرنجی را می توان با نرم افزار مناسب به یکدیگر تبدیل کرد. Adobe Illustrator و Adobe Photoshop نمونه هایی از نرم افزارهایی هستند که کاربران را قادر می سازند یک فرمت تصویر را به دیگری تبدیل کنند.

فایل های شطرنجی به ویژه برای به تصویر کشیدن عمق رنگ، خوب هستند، زیرا هر پیکسل می تواند رنگ متفاوتی داشته باشد. و تعداد پیکسل‌هایی که می‌توانند رنگ‌های منحصربه‌فرد داشته باشند، بیشتر از بردارهایی هستند که می‌توانند این کار را انجام دهند. این باعث می شود که فرمت های فایل شطرنجی برای ویرایش عکس های دیجیتال مناسب باشند.

انواع فایل های خاصی که می توانند شامل عناصر برداری و شطرنجی باشند — فایل های PDF و SVG دو نمونه هستند.

بافت گرافیکی وکتور

مزایا و معایب گرافیک برداری

مهم است که هم مزایا و هم معایب استفاده از فایل های برداری را در نظر بگیرید.

مزایا:

مقیاس پذیری: این مزیت اصلی گرافیک برداری است. از آنجایی که گرافیک های برداری از روابط بردار ریاضی یا روابط بین نقاطی که خطوط و منحنی ها را ایجاد می کنند، ساخته شده اند، در هر اندازه ای تمیز و دقیق به نظر می رسند.

اندازه فایل کوچک(کم حجم):  گرافیک های برداری معمولاً حجم فایل کمی دارند زیرا فقط تعداد کمی از نقاط و روابط ریاضی بین آنها را ذخیره می کنند. این روابط در کد بیان می‌شوند که در مقایسه با پیکسل‌های ذخیره‌سازی حافظه کمتری دارد.

ویرایش آسان: ویرایش فایل‌های برداری آسان است زیرا کاربران می‌توانند به سرعت روابط بردار را تغییر دهند تا مثلاً رنگ‌ها را عوض کنند یا شکل خطوط را تغییر دهند. این در یک فرآیند تکراری، مانند طراحی گرافیک، که نیاز به ویرایش زیادی دارد، بسیار مفید است.

دانلود آسان وکتور: از آنجایی که اندازه فایل کوچکتر است، انتقال و بارگذاری فایل های برداری به دستگاه ها و برنامه های مختلف آسان است.

کپی آسان وکتور:  همچنین ایجاد کپی از یک تصویر برداری و کپی کردن برخی از قسمت های یک گرافیک به دیگری آسان است.

دقت: توانایی مقیاس کردن فایل های وکتور به این معنی است که آنها ظاهر و نمایش دقیقی دارند.

معایب:

جزئیات کمتر: فایل های برداری در برخورد با تصاویر پیچیده محدود هستند. برای مثال، عکس‌ها به سایه‌زنی و ترکیب رنگی نیاز دارند که فایل‌های برداری نمی‌توانند به خوبی فایل‌های شطرنجی ارائه کنند.

مهارت و زمان مورد نیاز: وکتورها به مهارت و زمان بیشتری برای ایجاد نیاز دارند.

پشتیبانی محدود مرورگر: پشتیبانی کمتری از گرافیک برداری در مرورگرهای وب نسبت به گرافیک شطرنجی وجود دارد.

ناهماهنگی: بسته به میزان سازگاری رندر و ایجاد برنامه ها و سایر عوامل، عملکرد وکتورها می توانند از یک برنامه به برنامه دیگر متفاوت باشند.

انواع فایل های وکتور

چندین نوع فایل برداری رایج وجود دارد. آنها شامل موارد زیر است:

ai – فایل Adobe Illustrator

cdr – فایل تصویری CorelDRAW

dxf – Drawing Exchange Format File

eps – فایل بسته بندی شده

svg – فایل گرافیکی وکتور مقیاس پذیر

wmf – Windows Metafile

 شما چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان یک گرافیست باید بدانید فایل هایی که با آن کار می کنید چه هستند و چه کاربردهایی دارند. امیدواریم این نوشته به درک عمیق تر شما از فایل های گرافیکی کمک کند. ما همچنین در نوشته دیگری فایل های بیت مپ یا پیکسلی را برای شما توضیح می‌دهیم.

  خرداد 6, 1401   هنرها

محمد منوچهر | کارشناس ارشد فلسفه هنر | بیش از 10 سال است که درحوزه تولید محتوای متنی و تصویری با برندهای مختلف فعالیت می کند....

ارسال نظر